BUDAPEST-BELGRÁD VASÚTVONAL: LÁTVÁNYOS MUNKÁLATOKKAL ÉPÜL AZ ÚJ VÁGÁNY KISKŐRÖSÖN

A V-Híd Zrt. kivitelezésével több helyszínen párhuzamosan zajlanak a területelőkészítési, bontási és építési munkálatok a 150-es vasútvonalon.

Tavaly októberben tették le az alapkövét a Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezésnek. A munka a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része.
Az egyvágányú, villamosított vasútvonal idén 140 éves, utolsó felújítása az 1960-as években történt. A pálya 100 kilométer/órás sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de a közelmúltban már csak néhány szakaszon lehetett ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal nagy részén 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométer/órás sebességkorlátozások vannak érvényben. Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is nehezítik a közlekedést. Mindez nemcsak hosszabb menetidőt, hanem a pályakapacitás jelentős mértékű csökkenését is jelenti.
A vasútvonal korszerűsítése két szakaszra osztható: a déli − Fülöpszállástól Kelebiáig tartó közel 77 kilométeres – rész fővállalkozója a magyar RM International Zrt., amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Az átjárhatóség érdekében egységes vonatbefolyásoló rendszert építenek ki. A felújítás után a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a teljes szakaszon 160 kilométer/óra lesz az engedélyezési sebesség. A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik. Mindemellett sor kerül a vonali és állomási biztosítóberendezések átépítésére és az ETCS (European Train Control System−Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) 2-es szintjének telepítésére. A rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, ezáltal a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása.
Új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, továbbá átépítik a soroksári, kiskunhalasi és kelebiai felvételi épületeket. A vonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki. A projekt részeként számos új műtárgyat is kialakítanak: elsősorban kerethidakat és peronaluljárókat.
A déli szakaszon már zajlanak a munkálatok, Csengődön és Kiskőrösön, valamint Kiskunhalas és Kelebia között régészeti feltárásokat folytatnak. Kiskőrösön és Csengődön elkezdődött a vasúti pálya bontása, a felsővezetéket pedig már a Csengőd−Pirtó, illetve a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is bontják. A biztosítóberendezési kábelek bontását Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Pirtó állomásokon végzik. A fentiekkel párhuzamosan zajlik az alépítmény és vágány építése Kiskőrösön, továbbá a keretműtárgyak és a peronaluljáró építése. Csengőd megállóhelyen szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, a forgalmi kitérő építése, és jól haladnak a keretműtárgyak építési munkái. Az építéshez szükséges anyagok tárolása több helyszínen történik: Csengődön és Kiskőrösön sín, betonalj, zúzottkő és kitérő depóniák láthatók, Balotaszálláson az új felsővezeték oszlopokat tárolják, a legnagyobb lerakatot azonban jelenleg Kisszálláson alakították ki, ahol zúzottkő-hegyekkel és betonaljakból kialakított több méter magas, és több tíz méter hosszú „folyosókkal” találkozhatunk. 
Az északi egységet kivitelező kínai cég alvállalkozóként bevonta a V-Hidat. Itt az északi, Soroksártól Fülöpszállásig tartó szakaszon is tapasztalni már bontási munkákat: több helyen hiányzik a felsővezeték, a biztosítóberendezés elbontása is megkezdődött. Látványos különbség, hogy a déli szakaszon látott hatalmas depókkal szemben itt építési anyagokat még nem találtak.
A beruházás során kiemelt figyelmet kap a természet védelme. A Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai rendszeresen ellenőrzik a kivitelezés helyszínét és az ő közreműködésükkel zajlik – amennyiben szükséges – a védett növényfajok áttelepítése és a madárvédelem.

Fotó/Forrás: magyarepitok.hu

További híreink

2025. 04. 24.

VÉRADÁS

Az Országos Vérellátó Szolgálat Bács-Kiskun vármegyei következő kiszállásos véradási helyszíneit közöljük

2025. 04. 24.

Baja

2025. 04. 24.

AZ ÖKOTURISZTIKA ÜNNEPE GEMENCEN

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.

2025. 04. 24.

[ Baja ]

2025. 04. 24.

Mikrovállalkozása van? Ezzel befolyásolhatja a fejlesztéspolitikát - csak 15 percébe kerül  

A Közép-Duna Menti Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. (KDMFÜ) a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával indította el azt a kutatást, amely a mikrovállalkozások helyzetét, szerepét és fejlesztési igényeit vizsgálja a Közép-Duna mente, a Balaton és a Tokaj Borvidék térségeiben.

2025. 04. 24.

2025. 04. 23.

Több mint hatmilliárd forintból újulnak meg iskolák Bács-Kiskunban

Szerdán ünnepélyes keretek között írták alá a kecskeméti Megyeházán azokat a támogatói szerződéseket, amelyek értelmében 20 köznevelési és két humán fejlesztési projekt valósulhat meg Bács-Kiskunban. A beruházások összértéke meghaladja a 6,5 milliárd forintot, és 26 települést érintenek.

2025. 04. 23.

Kecskemét

2025. 04. 23.

Értéktár sorozat: Katona József életműve - VIDEÓ

Állítólag nem volt tehetség nélküli színész, ennek ellenére drámaíróként lett a magyar irodalom kiemelkedő alakja. Bár- és ezzel koránt sem volt egyedül- igazi elismerést csak halála után kapott. Katona József életműve a vármegyei értéktár része: a kecskeméti takácsmester fia a város fontos közéleti személyisége is volt- miután hátat fordított a színpadnak.

2025. 04. 23.

[ Kecskemét ]

Csólyospálos

2025. 04. 22.

Befejeződött a kerékpárút építése Csólyospáloson

A második szakasz befejeztével az Európai Unió támogatásával megépült, immár 2 km-es bicikliút teszi biztonságossá a közlekedést a Csólyospáloson lakók és áthaladók számára. VIDEÓ

2025. 04. 22.

[ Csólyospálos ]

Design by WEBORIGO