Belterületi kerékpárút fejlesztés Soltvadkerten
Projektazonosító:
TOP-3.1.1-15-BK1-2016-00003
Kedvezményezett:
Soltvadkert Város Önkormányzata
Támogatási összeg:
160 000 000 Ft
Megvalósítás kezdete és vége:
2017. 05. 01. - 2021. 07. 30.
A projekt általános célja,hogy olyan,a fenntartható közlekedés feltételeit megteremtő és erősítő közlekedésfejlesztési intézkedés valósuljon meg Soltvadkert belterületén,mely hozzájárul az éghajlatváltozás mérsékléséhez,a szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez,az élhető környezet és közlekedés kialakulásához,ezzel elősegítve a település lakosainál a társadalmi szempontból hasznosabb és erőforrás hatékonyabb közlekedési módok választását mindennapi ingázásuk során.A fejlesztés hozzájárul a magyarországi folytonos kerékpárhálózat megteremtéséhez és a településen már megvalósult kerékpárutak hálózatosodásához,a település úthálózatának kerékpáros baráttá válásához.A pozitív hatás kettős:Egyrészt a korábbi évek külterületi KÖZOP-ból és önkormányzati önerőből megvalósult kerékpárszakaszai (1.Bócsa felé,2.Kecel/Kiskőrös felé,3.Kiskunhalas felé,4.Büdös-tó felé) tökéletesen összekötésre kerülnek Soltvadkert belterületén jelen projekt 3 szakaszával.Ennek megfelelően megtörténik a különálló kerékpárszakaszok összekapcsolása.Ezzel a környező településekre tartó, Soltvadkerten átmenő kerékpárosok teljes szakaszon akadálymentes és biztonságos tranzit forgalmat bonyolíthatnak le.Másrészt a csupán belterületen naponta kerékpárt használók (munkába és iskolába járók) is akadálymentesen és biztonságosan juthatnak el a centrumba.Ezzel a beruházás hozzájárul a TOP 3. prioritási eredményindikátor „A napi utazások esetén fő közlekedési eszközként gyalogos és kerékpáros közlekedési módot választók részaránya” értékének közvetlen települési, és közvetve országos növekedéséhez.A projekt specifikus célkitűzése a soltvadkerti lakosság körében az egészséges életmód elterjesztése valamint a helybeliek és az átutazó egyre több szabadidős célú kerékpáros biztonságos közlekedésének elősegítése (Számos impozáns desztináció várja az ide érkező fáradt kerékpárosokat: Frittman, Lantos, Font és Péter Pince borászatai, a híres Korona Cukrászda, a Vadkerti-t (másnéven Büdös- tó)).Nem elhanyagolható szempont az sem,hogy az átmenő tranzitforgalom zavartalanságának biztosításával majd a fékezések okozta zaj és a környezeti ártalmak is csökkenni fognak.Biztonságossá válik egyúttal a Kossuth Lajos Általános Iskolába járó diákok útvonala.A veszélyes gyalogos járdák bontásra,újjáépítésre kerülnek.A város közlekedési úthálózatának jelentős része revitalizálásra kerül.
Megvalósítandó tevékenységek összefoglaló bemutatása:A projekt tartalma a Felhívás 3.1.1 A) pontjában rögzített „Teljes település közlekedési úthálózatának kerékpárosbaráttá alakítása kerékpárforgalmi létesítmények kijelölésével, építésével” 3 szakaszban:
1.sz.: 54 sz II. rendű főút belterületi határ0 Petőfi u. közötti szakaszon 485 méter hosszan.Az 54 sz. II. rendű főút bevezető szakasza mellett, szelvényezés szerinti bal oldalon a 43+578 -44+069 km között elválasztás nélküli gyalogos–kerékpáros burkolat létesül.Kerékpárút biztosítja a település Széchenyi utcával határolt területrészén élők belváros felé irányuló forgalmának valamint e területen élő diákok iskolába irányuló forgalmának biztonságát.Főbb jellemzői: Gyalogos forgalom várható nagysága:100–120 fő/csúcsóra,Kerékpáros forgalom várható nagysága:180j/csúcsóra.Hivatkozott M.E. (8.4. tbl.) alapján a tervezett burkolat felület hasznos szélessége 2.75 m, szűkületben 2.55 m értékre csökkenhet.Az építéssel egy ütemben el kell bontani az igen változatos műszaki állapotú,veszélyes járdát,illetve a meglévő kapubejárókat a megváltozó magassági vonalvezetés miatt.Építés előkészítő munkálatai során a felületben meglévő távközlési vezetéket tartó oszlopokat ki kell helyezni,a burkolt felületbe kerülő közmű műtárgyak fedlapjai szintre kell helyezni.Kezdeti szakaszon építés érint meglévő közvilágítást tartó oszlopot, további szakaszon meglévő föld feletti tűzcsapot.Ezeket át kell helyezni.Építés során a jogszerűen meglévő burkolt leállósávokat, a megváltozott keresztmetszeti elrendezéshez igazodóan ki kell alakítani.A főút burkolatához csatlakozóan minden ingatlan megközelítését biztosító,egységes kialakítású,burkolt kapubejáró építendő. Ezen bejárók jellemzően a kerékpárút építése miatt elbontásra kerülő bejárók helyén létesülnek.A 0+000-0+034 km szelvény közötti szakasz keresztmetszeti elrendezés főbb elvei: Főút melletti kerékpárút első szakaszán a közterület szélesség értéke 3.30 -4.30 m között változik.Burkolatszél mellett 0,25 m távolságra M.E. szerinti acél csőkorlát épül sárga-fehér sávozású, fényvisszaverő festéssel.Burkolat szerkezet:50 cm vtg.-ban 95% fokra tömörített altalaj,20cm homokos kavics ágyazat,20 cm Ckt. útalap, 3.0 cm vtg. nemes zúzalék ágyazat,20x10x8 cm méretű,piros színű (kapubejáróknál és gyalogos részen szürke) betonelemekből épített burkolat.A 0+034 km szelvényt követő szakaszon:Főúti padka szélessége: 2.0m.Az általános elvektől eltérő, a helyi adottságok miatti eltérő megoldások jellemzők az alábbi esetekben: 1./ A 0+155 km sz.- ben kijelölt gyalogátkelőhely található.Ennek megközelítése céljából a főút és kerékpárút közötti területsávot burkolni kell.2./ A 0+286–0+357 km szelvény közötti szakaszon a meglévő leállósáv a tervezett burkolatépítéssel kapcsolatosan,annak következtében átépítendő,meglévő aszfaltburkolat elbontandó.3./ A 0+398.70–0+485.60 km szelvények közötti szakaszon a „belső szervízút” burkolatszélével közel párhuzamosan létesítendő 83 cm távolságra.Két burkolatszél közötti területsávot nemesített padkaként kell kialakítani.4./ A 0+ 387.21 és 0+398.70 km szelvény csatlakozásokban,a belső szervízút burkolat szélében „K” szegély építendő, mert a jelenlegi igen bizonytalan geometriájú burkolatszélt rendezni kell. 5./Az 54 sz II. főúti szakasz építésével egy ütemben ki kell építeni a zárt csatornát.A rendelkezésre álló igen szűk közterületi szélesség(6.00–8.50m távolság a főút burkolatszéle és beépítési vonal között) miatt mind a főút, mind a kerékpárút felületére hulló csapadékvíz elvezetésére egyetlen reális lehetőséget a zárt rendszerű elvezetés biztosítja.Főúti padka és tervezett burkolat közötti igen szűk közterületen,burkolt árok létesítendő a csapadékvíz összegyűjtése és elvezetése céljából.Burkolt árkokban összegyűlő csapadékvizet a zárt rendszerű csatornába kell juttatni.Állami Útkezelő képviselőjével történt egyeztetésen elhangzottak értelmében a kapubejárók burkolata a főút burkolatára merőleges értelemben un. vápás kialakítással építendő.Forgalomtechnika: Tervezett burkolaton folyó közlekedés elsőbbséget élvez a becsatlakozó utak forgalmával szemben.
2. szakasz: a Petőfi u 54 sz II. r. főút–Kossuth L. Általános Iskola területe közötti szakasz 550 méter hosszan. Az 1. szakasz folytatásaként az általános iskola területéig létesül, jellemzően a beépítési vonalhoz csatlakozóan,elválasztott gyalogos–kerékpáros vegyes–kerékpáros forgalom biztosításával alakítandó ki.Kerékpárút biztosítja a település Széchényi és Bajcsy Zs. utcákkal határolt keleti település részen élők belváros felé irányuló kerékpáros valamint e területen élő diákok iskolába irányuló forgalmának biztonságát. Burkolat a meglévő, balesetveszélyes műszaki állapotú (elemek sérültek, nagymértékű süllyedések, elem hiányok) betonlap burkolatú járda területének igénybevételével építendő.Járda elbontása mind a műszaki állapot, mind az építés műszaki megvalósítás követelményei miatt indokolt.Az első szakasz kezdetén meglévő rendkívüli közterületi szűkület okozta közlekedési-beláthatósági problémák indokolták a Petőfi S. u nyugati oldalán történő kerékpárút elhelyezést.Főbb jellemzők:Gyalogos forgalom várható nagysága:250 fő/csúcsóra,Kerékpáros forgalom várható nagysága:200j/csúcsóra. Hivatkozott M.E. (8.4. tbl.) alapján a tervezett gyalogos burkolat felület hasznos szélessége 1.50 m. Kerékpáros forgalom hasznos burkolat szélessége: 2.0 m.Meglévő közterületi határvonal közelében elektromos légvezeték oszlopsor húzódik,kiváltásának jelentős költségeire tekintettel, azok változatlan megtartása mellett közvetlen környezetében inflexiós ívekkel kialakított vonalvezetéssel a kerékpárút kitérítésre kerül.Teljes szakaszon történő kitérítés esetén az ingatlanokat szolgáló kapubejárók megállásra történő felhasználása ellehetetlenült volna, így a 3.50–4.0 m szélességű útburkolat részbeni igénybevételével lehetett volna az ingatlan előtt megállni.E megoldás a közúti forgalom folyamatosságát akadályozta volna.Meglévő bejáró burkolatokat részben el kell bontani.Azon kapubejárók esetében, melyek még ezidáig nem kerültek kiépítésre,egységesen a tervezett burkolathoz csatlakozóan 2.0 m hosszban kiépítésre kerülnek.E megoldással biztosítjuk,hogy a későbbi kiépítés a tervezett kerékpárút szerkezeti állékonyságát,stabilitását nem veszélyezteti, továbbá egységes utcakép kialakulásának lehetőségét.A közművek feletti terhelés nem változik, így külön kiváltás,teherelosztó réteg építése nem szükséges.Kezdeti szakaszon építés érint meglévő közvilágítást tartó oszlopot.Petőfi S. utcai szakasz alapvetően két forgalmi–szerkezeti szakaszból áll.0+000- 0+018 km sz. között:közös kerékpár–gyalogos felület létesül.0+000- 0+018 km sz. között:elválasztott kerékpárút és gyalogút épül,határán 0.12 m szélességű tartós burkolatjelből készült folyamatos sárga színű felfestés biztosítja az elválasztást.Burkolat szerkezete:50 cm vtg.-ban 95% fokra tömörített altalaj,20 cm homokos kavics ágyazat,18 cm Ckt. útalap, 3.0 cm vtg. nemes zúzalék ágyazat,20x10x8 cm méretű,szürke színű (kerékpáros részen antracit színű) zökkenőmentes betonelemekből épített burkolat.Forgalom technika: Petőfi utcában építendő burkolaton jelzőtáblával jelezni kell az elválasztott forgalmi jelleget.Lakóúti csatlakozásban a lakóút forgalmát a kerékpárút forgalma alá kell rendelni. Burkolaton teljes hosszban folyamatos, 12 cm szélességű tartós, sárga színű felfestéssel kell a forgalmi elválasztást biztosítani.
3. szakasz:Büdös- tó felé vezető kerékpárút belterületi szakaszának megépítése 840 méter hosszan.A szakasz egyik oldalon a meglévő Bócsa- Soltvadkert kerékpárútba csatlakozik be,másik végén a Petőfi utcai körforgalomba, jelen projekt 1. szakaszába.Burkolat ugyanolyan előregyártott betonelem,mint az előző szakaszokon.Indok:Építési költsége nem éri el az aszfalt burkolatú szerkezet építését.Burkolat fenntartási költsége,azáltal hogy „kopórétege” teljes mértékben visszaépíthető,nagyságrendekkel kisebb mint az aszfalt burkolaté.Burkolat megjelenése kedvezőbb utcaképi megjelenést biztosít.Egyes felületeken építendő előregyártott beton elemes burkolat fektetési jellemzői:Kapubejárók és leálló sávok felülete: futósoros kötés, Gyalogút és kerékpárút: halszálka kötés.
A Felhívás 3.1.3. pontjának megfelelően Önállóan nem támogatható, kötelező tevékenység: A szemléletformálás célja, hogy minél több soltvadkerti lakos válassza a kerékpárt fő közlekedési eszközének a napi ingázáshoz,hiszen olcsó,biztonságos,egészséges és környezetkímélő.Tervezéskor a lakosokat három fő célcsoportra osztottuk kerékpározási szempontból: iskolába járó gyerekekre, munkába járó felnőttekre és sport és szabadidős célú kerékpározókra.Tervezett tevékenységek: az érintett soltvadkerti cégek DM levéllel történő bevonása, hogy munkahelyi szinten is ösztönözzék a munkavállalóik kerékpáros közlekedését;Rendszeres rovat megjelentetése a helyi újságban figyelemfelhívó és ösztönző céllal;Online közösségi kommunikáció;Néhány verseny szervezése: eljutási verseny különböző távokban (ezeken fontosnak tartjuk olyan nyeremények, repi anyagok kiosztását, melyek ösztönzik a jelenleg kerékpárt nem vagy csak ritkán használókat a kerékpárok előnyben részesítésére kellemetlen időjárási viszonyok között is -pl kerékpáros poncsó, esőkabát, vízálló táska, sárhányó, téli/ hidegebb időben történő biciklizéshez szükséges térdmelegítő, derékmelegítő, sapka, kesztyű, termo maszk, termo biciklis aláöltöző); hétköznapi bringás verseny ügyességi pályán;GPS-es biztonságtechnikai bemutatók;kerékpárszerelést és házi javítási/ karbantartási trükkökről szóló bemutató szervezése rendezvényeken;az iskola tanárainak bevonásával kerékpáros kvíz,oktatás ügyességi játékokon keresztül;Vadkerti- tónál lévő kemping és helyi civil szervezet bevonása.
Tulajdonviszonyok bemutatás:A projekt az alábbi helyrajzi számokon valósul meg:Elsődleges helyszín: a projekt 1. szakasza, az 54 sz II. rendű főút belterületi határ–Petőfi u. közötti szakasz 43+578 -44+069 km szelvénynél, a Bócsai úton műszaki és közlekedési indokoltság alapján.Érintett helyrajzi számok: Soltvadkert belterületén 1822/1, 1822/2 és 1822/3 Magyar Állam tulajdonában lévő kivett közterület és kivett országos közút művelési ágú helyszínek.A Magyar Állammal területhasználati megállapodást fog kötni Soltvadkert Város Önkormányzata, melynek ügyintézése folyamatban van.Az érintett területeken EDF Démász vezetékjogok vannak bejegyezve.Másodlagos helyszínek:1.Petőfi utca mellett haladó szakasz:Érintett helyrajziszámok 1570.hrsz kivett közterület Soltvadkert Város Önkormányzatának tulajdonában és a projekt érinti a telekhatárt a 1561.hrsz kivett lakóház magán tulajdonban lévő ingatlannál, ténylegesen kivitelezés ott nem történik.2.Petőfi utca- Iskola előtti szakasz: 1521/5.hrsz kivett iskola Soltvadkert Város Önkormányzatának tulajdonában.3.Büdös tói szakasz.Érintett helyrajziszámok Soltvadkert belterületén:2008/1 kivett közterület a Magyar Állam tulajdonában,2008/2.hrsz kivett országos közút a Magyar Állam tulajdonában,2701.hrsz kivett közterület Soltvadkert Város Önkormányzatának tulajdonában,2702.hrsz kivett közterület Soltvadkert Város Önkormányzatának tulajdonában.Külterületen érintett hrsz:0180/9, magántulajdonban, szőlő művelési ágban.A magán tulajdonban lévő rész 3 m2, mely megvételre kerül.Az érintett területeken EDF Démász vezetékjogok vannak bejegyezve.
Eddig nem részletezett tartalmi értékelési szempontnak való megfelelés:
2.4. A megvalósítandó fejlesztés szervesen kapcsolódik a 2007-2013-as időszakban közösségi forrásból finanszírozott operatív programból elnyert korábbi fejlesztéshez, hozzájárul annak folytatásához. 2011-ben épült KÖZOP-3.2.0/b-08-2008-0009 azonosítószámú pályázat keretében a Soltvadkert-Selymes-Pirtó-Kiskunhalas településeket összekötő közlekedésbiztonsági kerékpárút. 2012-ben épült KÖZOP-3.2.0/b-08-2009-0008 azonosítószámon a Kecel-Soltvadkert közötti szakasz. 2015-ben fejeződött be KÖZOP-3.5.0-09-11-2015-0063 azonosítószámú pályázat keretében a jelen fejlesztés külterületi folytatása a Bócsa-Soltvadkert kerékpárút.
3.1. A beruházás nyomvonala mentén, vagy kerékpárosbarát településrész, település kialakítása esetén a fejlesztés területén elhelyezkedő gazdasági üzemek, vállalkozások száma.
Jelen projekt 3. szakasza a KÖZOP projekt belterületi szakasza, a Vadkerti-tó (másnéven Büdös- tó) üdülőövezethez történő akadálymentes eljutást biztosítja. A projekt 2. szakasza a város szélét köti össze a központtal, ahol elérhető minden közintézmény, a piac, minden üzlet/bolt. Kerékpárral megközelíthetővé válik a 240 főt foglalkoztató bócsai POLI-FARBE Kft is.
Ezzel a kerékpárút külterületi, lakott településrészt, vagy lakott területen kívül elhelyezkedő munkahelyeket köt össze a belterülettel, a településközponttal és közvetett gazdaságfejlesztési és foglalkoztatási kapcsolódással valósul meg, elősegíti a munkaerő mobilitás infrastrukturális feltételeit.