Komplex fenntartható települési közlekedésfejlesztés Csátalján
Projektazonosító:
TOP-3.1.1-16-BK1-2017-00017Kedvezményezett:
Csátalja Község ÖnkormányzataTelepülés:
CsátaljaForrás:
ERFAProgram:
TOPTámogatási arány:
100%Támogatási összeg:
68 000 000 FtMegvalósítás kezdete és vége:
2019. 07. 01. - 2020. 12. 15.Státusz:
LezártProjekt célja: Csátalja Bács-Kiskun megyében, Bajától 20 km-re délre, az 51. számú főút mellett található. A lakosság nagy része gyalogosan, vagy kerékpárral jár dolgozni. A projket alapvető célja, hogy a közösségi közlekedés hiányosságait rendezze, növelje a gyalogosok biztonságát a település legforgalmasabb csomópontjában, a Kossuth és Dózsa utcák találkozásában, csökkentve az átmenő forgalom sebességét.
A projket tartalma: Az 5505. j. út 32+200 kmsz környezetében buszöböl pár létesül, a Kossuth Lajos, Dózsa György és Erzsébet utcákban buszforduló burkolatjavítási munkák valósulnak meg, ehhez kapcsolódóan forgalomtechnikai beavatkozások és járdafelújítás történnek.
Csátalja Község belterületén, az 5505 j összekötőút 32+200 km térségében buszöböl pár kerül létesítésre a közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében. A bal oldali buszmegálló a Bem és Kossuth utcák csomópontjában található kiteresedésben került elhelyezésre. A Nagybaracska irányából (51 sz. főút) érkező buszoknak be kell fordulni erre a térre és a megállóból történő kihajtást követően, a Bem utcára, balra kikanyarodva, majd a Kossuth utcára jobbra ráfordulva tudja folytani az útját. A buszöblöket, a Magyar Közút-tal történt egyeztetés alapján, CP4/2,7 szilárdsági osztályú burkolati betonból kell készíteni. A tervezett buszöblökhöz 1,5 m széles, 15,0 m hosszú peron került betervezésre. A peronok szintén 1,5 m széles járdákkal lettek csatlakoztatva, a meglévő járdákhoz. A járdakapcsolatok a mozgáskorlátozottak számára is akadálymentes kialakítással kerültek megtervezésre. A buszmegállókhoz új, előre gyártott igényes, esztétikus buszvárók kerülnek kihelyezésre. A buszvárókat, fából kell megépíteni kb. 2,0 x 3,0 m-es kivitelben. A buszvárók alatti burkolatot kívülről kertiszegéllyel kell lezárni és kapcsolódnia kell a peron burkolatához és azzal azonosnak kell lennie (szürke hullám térkő). A tervezési területnél az 5505 j. út burkolatszélétől az ingatlanhatárok távolsága a szelvény szerint jobb oldalon jellemzően 11,0-12,0 m, míg a baloldalon 3,6-4,0 m közötti. A tervezési területet az egyik oldalról a belterületi ingatlanok, míg a másik oldalról az 5505 j. út határolja. A buszöblök szélessége 3,0 m, de a bal oldali öbölnél a kanyarodó járművek miatt kisebb szélesítésre, nyombővítésre volt szükség. Az oldalesése az öblöknek 2,5 %. A jobb oldali öböl burkolata az 5505 j. út felé esik. Az 5505 j. út jobb oldalán, a Bem utca 3. és 5. számú házak gépkocsi bejáróját a buszöböl be- ill. kihajtó ágán keresztül lehet biztosítani. Ezeken a helyeken, a beton burkolathoz kapcsolódóan egy-egy 25x25x15/10-es „K” szegélysort kell beépíteni C12-16/FN min. betongerendára. Ezeken keresztül biztosítható az ingatlanok megközelítése. A Bem utca 2. számú háznak a gépjármű bejárója, a bal oldali buszöböl kiépítése után is változatlanul biztosított marad a Bem utca másik ágáról. Az építési terület, fáktól és növényzettől történő megtisztítását követően, a humuszleszedést kell elvégezni min. 20,0 cm vastagságban. A buszöblök tervezett pályaszerkezete: 20,0 cm vtg. CP4/2,7 betonburkolatú kopóréteg, Elválasztó polietilén fólia, 20,0 cm vtg. Ckt -4 hidraulikus kötőanyagú alapréteg, 20 cm vtg. Homokos-kavics javítóréteg, 93%-ra tömörített meglévő talaj. A peronok és járdák pályaszerkezete: 8,0 cm vtg. szürke térkő, 3,0 cm vtg. ágyazóhomok 15,0 cm vtg. FZKA 0/22-es mészkő alapréteg, 93%-ra tömörített meglévő talaj. A burkolatépítést követően a buszmegállók melletti padkákat és az 5505 j út szikkasztó árkot rendezni kell. Az építés közműveket közvetlenül nem érint, áthelyezéssel nem szükséges kalkulálni. A Felhívás 3.1.1 Önállóan támogatható tevékenységei közül C) Közúti közösségi közlekedés a) Forgalmi pálya fejlesztése tevékenységcsoport közül Csátalja Község belterületén, az 5505 j összekötőút jobb oldalán 32+260 és 32+186 kmszei között buszforduló felújítása. A településen áthaladó járatok itt tudnak a központban megállni illetve visszafordulni. A buszforduló bejárati része, a Kossuth Lajos utcából nyílik és a Petőfi utcával szemben található. A területen jelenleg rengeteg a burkolathiba és a vízállásos rész. A buszfordulóban a meglévő régi buszváró felépítményét el kell bontani. 10 db kerékpár tárolására alkalmas fa, részben fedett, féltetős kerékpártároló kerül kihelyezésre. A buszöblök kialakítása miatt a Kossuth Lajos utcában a 33 km szelvénynél lévő buszmegállókat a jelenlegi helyétől kb. 200,0 méterre át kell helyezni az 51 főút irányába. Forgalomcsillapítás, közlekedésbiztonság, akadálymentesítés tevékenységcsoport keretében a kialakításra kerülő buszfordulóhoz kapcsolódóan a biztonságosabb közlekedés érdekében a Kossuth utca településközponti szakaszán 30 km/h sebességkorlátozás kerül bevezetésre, lassító 4-4 harántcsíkozás és 7-7 passzív prizma elhelyezésére kerül sor a csomópont mindkét oldalán. Emellett a 5505. j. út 32+090 kmsz-ében a meglévő „Sebességkorlátozás 40 km/h” tábla is „Sebességkorlátozás 30 km/h” táblára kerül szigorításra. Az 5505. j. út 32+240 kmsz-ben meglévő „Gyermekek” veszélyt jelző tábla cserélésre kerül. Járdafelújítás történik a Kossuth utcában, az 5505. j. út 32+390 és 32+655 kmsz között jobb és bal oldalán a projekt keretében kiépítésre kerülő buszfordulóhoz kapcsolódóan, illetve a Dózsa utca páratlan oldalán a Kossuth és Damjanich utcák között, illetve az Erzsébet utca páros oldalán a Templomtól a 2.-14. számú házig. A járdák jelenleg változatos állapotban és minőségben, leginkább összetöredezett, leromlott állapotban vannak, nem felelnek meg az akadálymentesítés elvárásainak sem. Csátalja Község Önkormányzata, a település központi részén, az összetöredezett, leromlott állapotú régi járdaszakaszokat szeretné felújítani. A meglévő járdák burkolatszélességét figyelembe véve jellemzően 1,5 m szélességben került meghatározásra a pályaszerkezet. Ettől a szélességtől több helyen el kell térni, mert a járda vonala és az épületek közötti területek burkolása miatt a szélesség ezeken a részeken növekedni fog. A járdákat az útburkolat felőli oldalon, 5x25x100 cm-es kertiszegélyekkel kell lehatárolni, a kocsibehajtóknál, kétoldali 30x20x15 cm-es süllyesztett szegélyeket kell beépíteni. A beépítésre kerülő szürke beton térkőnek a településen eddig alkalmazottal azonos fajtájúnak kell lennie. Kiegészítő infrastruktúrális elemként a Kossuth utcai buszfordulóhoz 10 állásos fa féltetős kerékpártároló kerül kihelyezésre. Beszerzésre kerül kerékpárforgalmi és gyalogos létesítmény útfenntartó gépeként Sonalika Solis 26 típusú eszköz és kapcsolódó kiegészítői: 2 pár hidarulikacsatlakozó, kabin, rézsűkasza, tolólap, homokszóró és seprűhenger. A Solis 26 modell kis kompakt méretű és az ehhez társuló fordulékonysággal és magas műszaki tudással tűnik ki a kategóriából. A traktort 3 hengeres Mitsubishi ipari motor és nagy nyomatéka teszi élvezetessé, melyet a több mint 800 Kg-os tömegű traktor képes kihasználni úgy, hogy a gép teljes szélessége 95 cm és a teljes hossz sem haladja meg a 250 cm-t. Emelőművének 500 kg-os kapacitása pedig bőségesen elegendő a hozzá illő teljesítményigényű eszközök tartós üzemeltetésére. A korszerű műszerfal könnyen és gyorsan áttekinthető és informatív. A projekt részeként kötelező közlekedésbiztonsági célú szemléletformálási kampány kerül majd a megvalósítás végén lefolytatásra, melynek részletes szakmai tartalma az előkészítéshez kapcsolódó mérföldkövek teljesítéseként kerül kidolgozásra.
A projekt várható eredménye: Biztonságosabb közösségi közlekedés fog megvalósulni Csátalján.
HÍREK
/2020.12.04./
PROJEKTZÁRÁS
Csátalja Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a TOP-3.1.1-16-BK1 - Fenntartható települési közlekedésfejlesztés című felhívásra. A 68 000 000 forintos, vissza nem térítendő uniós forrásból Csátalja közösségi közlekedése újult meg.
A mintegy hatvannyolc millió forint összköltségű projekt keretében rendkívül széleskörűen újult meg a település közösségi közlekedése. Sor került új buszmegállók kialakítására, járdafelújításra, buszforduló kialakításra, kerékpártároló létesítésére valamint beszerzésre került egy útkarbantartó kisgép is. Mindezen fejlesztések a település közösségi közlekedésének biztonságosabbá tételét szolgálják.
Az 5505 jelű összekötőút 32+200 km térségében buszöböl pár került létesítésre a közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében. A járdakapcsolatok a mozgáskorlátozottak számára akadálymentesen kerültek kialakításra. A buszmegállókhoz új, előre gyártott fából készült buszmegállók kerültek kihelyezésre. Az út jobb oldalán 32+260 és 32+186 kilométer szegélye között buszforduló felújítása is megtörtént, ahol a településen áthaladó járatok tudnak a központban megállni illetve visszafordulni. Emellett a Kossuth utca településközponti szakaszán 30 km/h sebességkorlátozás kerül bevezetésre, lassító 4-4 harántcsíkozás és 7-7 passzív prizma elhelyezésére került sor.
A település több utcájában is járdafelújításra került sor úgy mint a Dózsa utca páratlan oldalán, a Kossuth és Damjanich utcák között, illetve az Erzsébet utca páros oldalán a Templomtól a 2.-14. számú házig.
A Kossuth utcai buszfordulóhoz 10 állásos fa, féltetős kerékpártároló került kihelyezésre a projekt keretében.
Beszerzésre került továbbá egy kerékpárforgalmi és gyalogos létesítmény útfenntartó gép, típusa: Sonalika Solis 26 a kapcsolódó kiegészítőivel: 2 pár hidarulikacsatlakozó, kabin, rézsűkasza, tolólap, homokszóró és seprűhenger.