Közösségi közlekedés fejlesztése Fajszon
Projektazonosító:
TOP-3.1.1-16-BK1-2017-00005Kedvezményezett:
Fajsz Község ÖnkormányzataTelepülés:
FajszForrás:
ERFAProgram:
TOPTámogatási arány:
100%Támogatási összeg:
50 000 000 FtMegvalósítás kezdete és vége:
2018. 01. 01. - 2021. 03. 31.Státusz:
LezártA projekt célja: Fajsz, Bács-Kiskun megye és a Sárköz nyugati részén, a Duna bal partján fekszik Kalocsa és Baja között, a Kalocsai Járásban, az 51-es főút mellett.
A község külterületén a közigazgatási terület keleti oldalán halad az 51. sz. Budapest - Baja – Hercegszántó másodrendű főút, amelyhez a település az 51355. j. Fajsz - Dusnok hajóállomáshoz vezető út révén csatlakozik. Jelentős úthálózati kapcsolat még a település déli közigazgatási területét érintő országos jelentőségű M9 autóút, amelyhez azonban a község belterületének csak közvetett közúti kapcsolata van. A településen kiemelt szerepe van a Duna folyónak, mely a települést ~13,7 km hosszon határolja. Ez képezi a település kiemelkedő kereskedelmi-, idegenforgalmi vonzástényezőjét, egyben közlekedési szempontból is közvetlen vízi kapcsolatot jelent. A településre jellemző a Duna vonalához igazodó kissé hosszanti elhelyezkedés. A belső mellékúthálózat keskeny, sűrűn beépített, a központi rész belső úthálózatának gerincét az Árpád utca - Dózsa György utca - Kohári utca - Mártírok utca biztosítja, gyűjtőútként funkcionálnak. A fokozódó forgalom problémamentes lefolyása nem biztosított, ezt hivatott javítani jelen pályázat. Fajszon kerékpáros forgalom helyi és helyközi viszonylatban is tapasztalható. Mindenki aki a településre érkezik vagy a településről máshova ingázik át, a településközponti buszmegállóban száll le és fel. A projekt általános célja, hogy olyan komplex közlekedésfejlesztési intézkedés valósuljon meg, amely a fenntartható fejlődés feltételeit Fajszon is megteremti, illetve erősíti. A projekt konkrét célja a 6352 Fajsz, Petőfi S. u. 43. (hrsz. 1027) szám alatti beépítetlen területen új autóbuszváró épület építése fizikai akadálymentesítéssel, kapcsolódó térkőburkolattal, kerékpártárolókkal s egy kis pihenőparkkal, autóbuszforduló kialakítása buszöböllel, peronnal és járdával, valamint gyalogosátkelő létesítése.
A pályázat tartalma: közlekedésbiztonsági intézkedés keretében: megvilágított 3,0 méter széles gyalogátkelőhely létesítés az új buszfordulóhoz. A gyalogátkelőhely megvilágításához minimálisan szükséges új tartószerkezet, hálózat és lámpatest darabszámot, részletezve: 1db új közvilágítási oszlop, tartószerkezet, 1 db új lámpatest 100-150W (fémhalogén/Na), 25m nyomvonalhosszban földkábel. Az autóbusz-közlekedés alap-infrastrukturális feltételeinek a fejlesztése egy buszforduló, egy kapcsolódó megállóhely és egy újépítésű váróhelyiség kialakításával. A megálló új helye egy önkormányzati tulajdonban lévő telek az iskola környezetében, kifejezetten lakókörnyezetben, zömmel oldalhatáron álló falusias utcaképpel, ahol buszfordulót és újépítésű váróteremet alakítanak ki fedett beállóval, előtte megvilágított gyalogos-átkelőhely létesül a járdakapcsolat rendezésével. A tervezett váróépület is archaikus formavilággal, hagyományos építőanyagokkal, cserépfedéssel kerül kialakításra. Az építmény egy nagyobb nyitott várótérből, valamint ahhoz kapcsolódó 1-1 db WC-egységből áll. A váróból megfelelő kilátás biztosított a tervezett buszforduló környezetére, e mellett azonban elegendő védelmet és kényelmes várakozást is biztosíthat az utazóknak. Az épület teljes fizikai akadálymentesítéssel valósul meg, kapcsolódó térburkolatokkal és pihenőparkkal, kerékpártárolókkal, ugyanis a közösségi közlekedéshez való hozzáférés akadálymentesítettsége jelenleg nem megoldott. A forgalmi épület megépítése során az infrastruktúra energiaigényét legalább részben helyben megtermelhető, megújuló energiák felhasználásával (pl.: napenergia) elégíti ki. A forduló kialakításához tervezett munkálatok: aszfalt marás, majd kopóréteg építés a meglévő aszfalt burkolaton; autóbusz forduló helyén beton burkolat készítés; új szegélyek építése (kiemelt, „K”, süllyesztett); peron sziget építése; járdaépítés a járdakapcsolatok megteremtése érdekében. Az autóbuszforduló tervezett anyaga CP4/3 minőségű útépítési beton 22 cm vastagságban teherátadó acélbetétek beépítésével. Az autóbusz fordulások, kanyarodások helyigénye a szabvány szerinti sablon alkalmazásával került meghatározásra. A peron hossza 12 m, szélessége 2,5 m, kiemelt szegély határolja. A kapcsolódó járdákat kerti szegély zárja, a burkolat 6,0 cm vastag Leier Solido térkő. Hasonló megoldással kerül kialakításra az autóbusz fordulót követő járda is. A kerti szegélyek hossza: 27+80=~110 m A meglévő járdán a gyalogos felálló is térkőből készül, ~ 7,00 m2, önkormányzati út burkolat felújítása a Petőfi utcában 27 folyóméter hosszan, a Dózsa György utcában 60 folyóméter hosszan. Ennek megvalósításával a fenntartható közlekedést szolgáló cél valósul meg, aA közúti közösségi közlekedési szolgáltatás műszaki fenntarthatósága érdekében elengedhetetlen az önkormányzati tulajdonú útszakaszok felújítása. Továbbá kerékpártámaszok kihelyezésére kerül sor a buszmegállóhoz.A projekt megvalósítása során utcabútorok elhelyezése történik; Az épület körüli és a buszforduló melletti kertfelületen a várakozók és a lakosság itt-tartózkodáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatások is helyet kapnak majd. A parkban kerti padokat helyeznek el, kisebb sétányt alakítanak ki. Járda kiépítése, felújítása lakott területen belül: a buszfordulóhoz és a gyalogátkelőhöz kapcsolódóan. A járda 10 cm vastag homokos- kavics fagyvédő réteggel, 30 cm vastag M80 mechanikailag stabilizált alappal, 6 cm vastag Leier Solido térkővel kerül megépítésre. 2,4 folyóméternyi felújítás és 54 folyóméter új építés történik.
A projekt várható eredménye: A beruházás a szén-dioxid kibocsátás csökkentésével hozzájárul az éghajlatváltozás mérsékléséhez és az élhető település, a rendezett városkép kialakításához, s elősegíti a lakók számára a társadalmi szempontból is erőforráshatékonyabb és hasznosabb közlekedési módok választását. A fejlesztés hozzájárul a település gazdasági üzemeinek illetve vállalkozásainak közúti közösségi közlekedéssel történő kényelmesebb és biztonságosabb megközelítéséhez.