BUDAPEST-BELGRÁD VASÚTVONAL: LÁTVÁNYOS MUNKÁLATOKKAL ÉPÜL AZ ÚJ VÁGÁNY KISKŐRÖSÖN

A V-Híd Zrt. kivitelezésével több helyszínen párhuzamosan zajlanak a területelőkészítési, bontási és építési munkálatok a 150-es vasútvonalon.

Tavaly októberben tették le az alapkövét a Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezésnek. A munka a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része.
Az egyvágányú, villamosított vasútvonal idén 140 éves, utolsó felújítása az 1960-as években történt. A pálya 100 kilométer/órás sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de a közelmúltban már csak néhány szakaszon lehetett ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal nagy részén 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométer/órás sebességkorlátozások vannak érvényben. Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is nehezítik a közlekedést. Mindez nemcsak hosszabb menetidőt, hanem a pályakapacitás jelentős mértékű csökkenését is jelenti.
A vasútvonal korszerűsítése két szakaszra osztható: a déli − Fülöpszállástól Kelebiáig tartó közel 77 kilométeres – rész fővállalkozója a magyar RM International Zrt., amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Az átjárhatóség érdekében egységes vonatbefolyásoló rendszert építenek ki. A felújítás után a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a teljes szakaszon 160 kilométer/óra lesz az engedélyezési sebesség. A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik. Mindemellett sor kerül a vonali és állomási biztosítóberendezések átépítésére és az ETCS (European Train Control System−Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) 2-es szintjének telepítésére. A rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, ezáltal a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása.
Új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, továbbá átépítik a soroksári, kiskunhalasi és kelebiai felvételi épületeket. A vonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki. A projekt részeként számos új műtárgyat is kialakítanak: elsősorban kerethidakat és peronaluljárókat.
A déli szakaszon már zajlanak a munkálatok, Csengődön és Kiskőrösön, valamint Kiskunhalas és Kelebia között régészeti feltárásokat folytatnak. Kiskőrösön és Csengődön elkezdődött a vasúti pálya bontása, a felsővezetéket pedig már a Csengőd−Pirtó, illetve a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is bontják. A biztosítóberendezési kábelek bontását Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Pirtó állomásokon végzik. A fentiekkel párhuzamosan zajlik az alépítmény és vágány építése Kiskőrösön, továbbá a keretműtárgyak és a peronaluljáró építése. Csengőd megállóhelyen szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, a forgalmi kitérő építése, és jól haladnak a keretműtárgyak építési munkái. Az építéshez szükséges anyagok tárolása több helyszínen történik: Csengődön és Kiskőrösön sín, betonalj, zúzottkő és kitérő depóniák láthatók, Balotaszálláson az új felsővezeték oszlopokat tárolják, a legnagyobb lerakatot azonban jelenleg Kisszálláson alakították ki, ahol zúzottkő-hegyekkel és betonaljakból kialakított több méter magas, és több tíz méter hosszú „folyosókkal” találkozhatunk. 
Az északi egységet kivitelező kínai cég alvállalkozóként bevonta a V-Hidat. Itt az északi, Soroksártól Fülöpszállásig tartó szakaszon is tapasztalni már bontási munkákat: több helyen hiányzik a felsővezeték, a biztosítóberendezés elbontása is megkezdődött. Látványos különbség, hogy a déli szakaszon látott hatalmas depókkal szemben itt építési anyagokat még nem találtak.
A beruházás során kiemelt figyelmet kap a természet védelme. A Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai rendszeresen ellenőrzik a kivitelezés helyszínét és az ő közreműködésükkel zajlik – amennyiben szükséges – a védett növényfajok áttelepítése és a madárvédelem.

Fotó/Forrás: magyarepitok.hu

További híreink

2024. 09. 20.

 Vizitúra a DVCS-n

Segítse munkánkat a kérdőív kitöltésével! Célunk, hogy a Duna-völgyi-főcsatorna bejárása még vonzóbb és biztonságosabb legyen a vízitúrázók számára.

2024. 09. 20.

2024. 09. 19.

Bács-Kiskun önkormányzata is a gáton

Bács-Kiskunban négy helyszínen zajlik önálló önkormányzati árvízi védekezés a kataszrófavédelem közreműködésével és több mint ezer önkéntes bevonásával. Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzatának félszáz munkatársa Baján, a Petőfi-szigeten vett részt a munkálatokban. 

2024. 09. 19.

Kecskemét

2024. 09. 18.

MEGHÍVÓ - Szobonya Zoltán Emléknap

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata 2016 óta fejezi ki elismerését és megbecsülését a kommunista diktatúra 1945 és 1961 közötti időszaka áldozatainak és hőseinek, melynek jeléül alapította meg a dr. Szobonya Zoltán Emléknapot.

2024. 09. 18.

[ Kecskemét ]

2024. 09. 16.

Kirándulj Nálunk! - Kiemelt helyen a Sváb-sarok

Válogatás a vármegye színes látnivalóiból az online turisztikai magazinban. 

2024. 09. 16.

Bugac, Kalocsa, 1+

2024. 09. 13.

Itt a lista: ezek a fejlesztéseket kapnak TOP Plusz forrást

Újabb terület- és településfejlesztési támogatások érkeznek Bács-Kiskunba. Kiskőrös és Kalocsa fürdőfejlesztésre, Bugac ökoturisztikai látogatóközpont építésére kap forrást. A vármegye önkormányzatának projektje pedig a felzárkóztatást, az esélyegyenlőséget, a vármegyei identitás erősítését és a közösségépítést szolgálja. 

2024. 09. 13.

[ Bugac , Kalocsa , Kiskőrös ]

Kecskemét

2024. 09. 12.

Értéktár konferencia

Immáron 333 eleme van a vármegyei értéktárnak. Ma tizenkilenc szervezet, magánszemély vette át az erről szóló tanúsítványt a vármegyeházán. Lentebb olvashatnak mind a tizenkilenc új elemről részletesen

2024. 09. 12.

[ Kecskemét ]

Design by WEBORIGO